Trener personalny a efekty treningu na siłowni

Pandemia powoli wchodzi w fazę schyłkową, co oznacza między innymi otwarcie siłowni oraz klubów fitness. Czy warto zacząć od zwykłego ruchu czy może też już na początku przyda się nam trener personalny? Przyjrzyjmy się tej kwestii nieco dokładniej.

Czy trener personalny to niezbędny warunek dobrego treningu?

Odpowiedź na powyższe pytanie brzmi: nie zawsze. W przypadku osób wysoce zaawansowanych samodzielny trening kulturystyczny lub fitnessowy jak najbardziej jest możliwy i, co więcej, może przynosić oczekiwane rezultaty. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że w rzeczywistości tylko bardzo niewielki procent wszystkich ćwiczących dysponuje odpowiednim przygotowaniem. Doświadczeni, profesjonalni kulturyści, zawodnicy sportów siłowych, zawodnicy sportów walki- w tych przypadkach najczęściej mamy do czynienia do z indywidualnie formułowanymi programami treningowymi, które są autorstwa samych ćwiczących.

Aby jednak osiągnąć ten poziom wiedzy najczęściej potrzeba lat doświadczenia. Co więcej, współcześnie doświadczenie zawsze musi w parze z rozbudowaną wiedzą teoretyczną. Kulturyści doskonale znają znaczenie takich pojęć, jak bilans azotowy, regeneracja potreningowa czy konwersja do estrogenu. Co więcej, potrafią tę wiedzę przełożyć na praktykę. Nie trzeba chyba dodawać, że w przypadku osób początkujących lub nawet średnio zaawansowanych najczęściej nie jest to w żaden sposób możliwe.

Trener personalny to więc nie tylko swego rodzaju motywator, który ma za zadanie podtrzymać w nas chęć uczestnictwa w treningach. To przede wszystkim doświadczony i wykształcony specjalista, którego wiedza okaże się dla nas przydatna w naprawdę wielu rozmaitych momentach.

W czym może nam pomóc trener personalny?

Podstawowa kwestia to rzecz jasna rozpiska treningowa. Już bowiem na tym etapie ogromna część osób ćwiczących popełnia kardynalne błędy, które albo ograniczają efektywność treningu albo wręcz tę efektywność całkowicie niwelują a po dłuższym czasie prowadzą do przetrenowania. Ściąganie z sieci gotowych planów treningowych również nie stanowi najkorzystniejszego rozwiązania.

Pierwszą rzeczą, jaką zawsze robi doświadczony i kompetentny trener personalny jest ocena naszego indywidualnego profilu. Być może np. mamy nieco rozbudowane niektóre partie mięśni, inne z kolei znajdują się w kiepskim stanie. Zależnie od szeregu indywidualnych czynników nasz organizm może też reagować inaczej zależnie na przykład od długości oraz intensywności sesji treningowych, doboru ćwiczeń czy czasu poświęcanego w trakcie sesji na konkretne grupy mięśniowe. Wszystkie wymienione czynniki po prostu muszą zostać uwzględnione już na etapie formułowania popularnej rozpiski treningowej. W innym wypadku narażamy się na to, że realizowany plan treningowy będzie źle dopasowany do naszych indywidualnych predyspozycji, potrzeb czy wreszcie możliwości wysiłkowych.

To jednak jeszcze nie wszystko. Trener personalny nie tylko formułuje początkowy plan ćwiczeń, ale także obserwuje efekty już w trakcie treningów. Dzięki temu rozpiska może być na bieżąco korygowana, o tyle tylko zajdzie taka potrzeba. 

Prawidłowa technika ćwiczeń? Tylko z trenerem personalnym

Bardzo często nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale w wielu przypadkach nawet popularne oraz na pozór „nieskomplikowane” ćwiczenia wymagają wręcz nienagannej techniki. Doskonałym przykładem może być tutaj doskonale znane uginanie ramion ze sztangielką siedząc, czyli najpewniej najbardziej popularne ćwiczenie przy użyciu hantli. Warto jednak wiedzieć, że jest ćwiczenie koncentryczne, ergo takie, w przypadku którego prawidłowa technika odgrywa o wiele większą rolę, niż np. wielkość ciężaru czy ilość powtórzeń.

Nie należy więc dziwić się temu, że często nawet po kilku miesiącach samodzielnego wykonywania niektórych popularnych ćwiczeń efekty są raczej mizerne i całkowicie nieporównywalne z tym, co możemy osiągnąć kiedy czuwa nad nami kompetentny trener personalny. To jednak nie wszystko. Zarówno niektóre ćwiczenia, jak też systemy treningowe są z definicji przeznaczone dla osób zaawansowanych lub też średniozaawansowanych. Oznacza to, że sięgając po określone ćwiczenia na początkowych etapach naszej pracy nad sylwetką często możemy tak naprawdę przysporzyć sobie więcej szkody, niż pożytku.

Dieta i suplementacja

Doskonale wiadomo, że dobry trening praktycznie zawsze wymaga wsparcia w postaci prawidłowo dobranej diety oraz profesjonalnej suplementacji. Niestety, popularne wśród początkujących faszerowanie organizmu odzywkami białkowymi, monowodzianem kreatyny czy twarogiem i mlekiem nie stanowi dobrej metody. Zarówno suplementy, jak też pokarmy wchodzące w skład naszego jadłospisu powinny być dopasowane do naszego profilu a także do systemu treningowego. W niektórych wypadkach „zwykłe białko”(a więc koncentrat białka serwatkowego) może okazać się dobrym rozwiązaniem, w innych zaś wskazane będą bardziej zaawansowane odżywki proteinowe. To samo dotyczy również innych preparatów a także pokarmów będących częścią diety.

Warto więc pamiętać, że trener personalny zna się również na tym aspekcie i będzie w stanie udzielić nam wielu cennych porad dotyczących zarówno diety, jak i suplementacji.