Co to jest OCP w transporcie – kiedy prowadzimy własną firmę transportową, zawsze prędzej czy później dochodzimy do etapu, kiedy jej dynamiczny rozwój hamuje. Zastanawiamy się wówczas, w jaki sposób sprawić, aby ten trend przywrócić. Bardzo często, kiedy firma transportowa przestaje się rozwijać, to nie dzieje się to dlatego, że w interesie mamy przestój lub pojawiła się liczna konkurencja.
Najczęściej spowodowane jest to tym, że nie jesteśmy w stanie spełnić wszystkich wymagań, jakie stawiają przed nami nowi klienci, a czasem przestajemy być konkurencyjni, czy to ze względu na cenę, czy to na możliwości logistyczne. Sprawdźmy, w jaki sposób możemy sobie z tymi problemami poradzić.
Co to jest OCP w transporcie?
Bardzo często, kiedy rezygnuje ze współpracy z nami klient lub potencjalny nowy klient nie podejmuje jej, dzieje się to z tego powodu, że nie posiadamy polisy OCP. Co to jest OCP w transporcie? Polisa OCP przewoźnika jest to dodatkowe ubezpieczenie, które obejmuje ładunki, jakie przewozimy na trasie. Działa to w ogólnym zarysie tak, że na dany pojazd wykupujemy na jeden rok u ubezpieczyciela polisę OCP. Jeśli we wspomnianym roku ubezpieczeniowym, wskazany w ubezpieczeniu pojazd ulegnie na przykład wypadkowi, w wyniku którego zniszczeniu lub uszkodzeniu ulegnie ładunek, to wówczas ubezpieczyciel ma obowiązek naszemu klientowi wypłacić z tego tytułu odszkodowanie.
Na pytanie, co to jest OCP w transporcie, odpowiedź jest zatem prosta. Polisa OCP to spokój ducha zarówno nas samych, jak i naszych klientów. Inne pytanie, które się pojawia odnośnie do tej polisy, brzmi: po co wykupywać polisę OCP, jeśli podejmując się transportu, bierzemy za niego odpowiedzialność? Odpowiedź jest dość prosta. Nie za każdy ładunek będziemy w stanie wypłacić odszkodowanie, a jeśli nawet, może to postawić istnienie naszej firmy na krawędzi. Firmom dodatkowo zależy na jak najszybszym odzyskaniu pieniędzy, dlatego wolą mieć ładunki ubezpieczone. Obecnie oczywiście nie każda firma tego wymaga, ale trend ten rozwija się w takim kierunku, że raczej za kilka lat będzie to standard w usługach transportowych.
Co warto wiedzieć o polisie OCP przewoźnika?
Zanim zdecydujemy się na podpisanie umowy z danym ubezpieczycielem, to oczywiście powinniśmy dobrze przeczytać umowę, ponieważ jest tam sporo różnych warunków oraz wyjątków. Dobrze jest jednak wspomnieć o kilku standardowych sprawach, które nie zawsze muszą być dla nas oczywiste.
Polisa OCP przewoźnika https://www.fullpolisa.pl/wylicz-skladke/ubezpieczenie-ocp-przewoznika/ zazwyczaj ubezpiecza ładunek transportowany w ramach granic danego kraju. Jeśli więc realizujemy transporty krajowe oraz międzynarodowe, to musimy pamiętać, że poza granicami Polski ubezpieczenia nie posiadamy. W takich wypadkach musimy wykupić polisę dedykowaną do tej specyfikacji.
Kolejna sprawa to zakres ubezpieczenia. Najlepsze, a co za tym idzie najdroższe polisy, oferują nam ubezpieczenie ładunku na każdą okoliczność jego zniszczenia. Nawet jeśli się okaże, że pojazd był niesprawny, wypadek był z winy naszego kierowcy, a dodatkowo jechał on na “podwójnym gazie”, to ubezpieczenie i tak zostanie wypłacone w stu procentach. Jak jednak wspomniano, dotyczy to najdroższych wariantów. W tak zwanym standardzie istnieje wiele regulacji odnośnie do wypłacenia pełnego ubezpieczenia, warto więc mieć tego świadomość.
Polecamy uwadze:
- ubezpieczenie na życie ranking https://www.fullpolisa.pl/wylicz-skladke/ubezpieczenie-na-zycie-i-zdrowie/
- ubezpieczenie dla firm budowlanych https://www.fullpolisa.pl/wylicz-skladke/ubezpieczenie-oc-firmy-remontowo-budowlanej/
W jaki sposób można obniżyć cenę za usługi?
Obniżenie ceny za usługi zawsze przyciągnie do nas nowych klientów, a jeśli w parze za tym nie obniżymy jakości naszych usług, a dodatkowo je podniesiemy, to sukces jest gwarantowany. Brzmi to trochę idealistycznie, ale można to zrobić. Oczywiście nie będziemy tego robić, redukując wynagrodzenia, lub zmniejszając ilość osób pracujących w naszej firmie. Pierwsze rozwiązanie raczej spowodowałoby, że nasi pracownicy znaleźliby sobie pracę gdzie indziej, ponieważ w logistyce pracowników brakuje. Drugie rozwiązanie raczej naszych standardów nie podniesie, a najpewniej zadziała wprost przeciwnie.
Śledzenie pojazdów GPS-em i planowanie tras, z wykorzystaniem tego systemu, pozwoli nam na to, że z czasem, kiedy dopracujemy nasz system, będziemy w stanie nie dość, że więcej zarabiać, to jeszcze będziemy w stanie obniżyć cenę naszych usług. Wytłumaczenie tego jest proste i posłużymy się pewnym przykładem.
Nasza firma realizuje transporty, ale ponieważ nigdy do końca nie wiemy, gdzie dokładnie jest nasz pojazd, to jeden transport jest realizowany jednym autem, które jest prowadzone przez jednego kierowcę. Lepiej jednak byłoby, gdyby większy pojazd podstawił się po kilka załadunków na zaplanowanej trasie. Ryzyko jednak tego, że auto gdzieś się spóźni, jest spore. Więc dla bezpieczeństwa nie podejmujemy takich działań. Jeśli jednak auto ma wbudowany GPS, to jesteśmy w stanie śledzić na bieżąco jego poczynania i z wyprzedzeniem przewidzieć, że na przykład gdzieś się spóźni. Daje nam to czas na to, aby zgłosić to do klienta lub wysłać zastępczy pojazd. Nie każdy taki plan się powiedzie w stu procentach, ale doświadczenia wielu firm pokazują, że redukcja kosztów na trasach oraz większe zyski z nich, dają średnio 40%-towy wzrost przychodów. W takiej sytuacji możemy o klienta walczyć stawką.